Sunday, October 25, 2009

How to plant ginger ( Zingiberacea) successfully on dry and porous soil.

According to our experience, planting ginger rhizome on dry and porous soil will usually takes two (2) to three (3) months to germinate and without proper watering, it will take much longer time or may even desiccate the rhizome in worst case.

We had conduct study to accelerate germination of rhizome on dry and porous soil. We had successfully germinate ginger in two (2) weeks on our test plot (refer picture below).


Photos of test plot showing ginger rhizome started to germinates

The following are some example of ginger (Zingiberacea)

Curcuma domestica (Tumeric,kunyit)
Curcuma aeruginosa ( Temu hitam)
Curcuma mangga (Temu pauh)
Curcuma xanthorrrhiza (temu lawak, Temu lawas. Temu raya)
Curcuma zedoaria (Temu putih)
Boesenbergia rotunda (Temu kunci)
Elattariopsis curtissi (tepus kesin, pijat pijat)
Zingiber cassumunar (Bongelai)
Zingiber ottensii (Lampoyang hitam)
Zingiber spectabile (Tepus halia , Tepus tanah)
Zingiber zerumbet (Lampoyang)
Zingiber officinale (Ginger, Halia)

(Malay Version)

Bagaimana hendak menanam halia, kunyit, dan temu temuan (Zingeberacea) secara berkesan diatas tanah jenis gembur dan kering.

Kami telah mencuba pelbagai cara dan telah berjaya mengatasi menanam rizom diatas tanah jenis gembur dan kering. Pada kebiasaannya, rizom mengambil masa 2 hingga 3 bulan untuk tumbuh dan jika ianya tidak dijaga dan disiram, ia mungkin akan mati. Dengan melakukan pengujian ini, kami telah berjaya membuat rizom tumbuh dalam masa dua (2) minggu (lihat rajah dibawah).


Tanah jenis gembur dan kering mengalirkan air terlalu efisien sehingga rizom gagal mendapat sekukup air untuk proses pertumbuhan.

Habuk sabut kelapa(coco peat) setebal 25mm (1 inci) yang diletakan diatas permukaan tanah akan menyimpan dan membekalkan air secukupnya kepada rizom untuk proses pertumbuhan.












No comments:

Post a Comment