Saturday, February 6, 2010

POKOK STEVIA PENGGANTI GULA (STEVIA AS SUGAR SUBSTITUTE)




STEVIA SUGAR SUBSTITUTE/DAUN GULA/SWEET LEAVES
NATURAL SWEETENER , GULA SEMULA JADI DAN ASLI
BENDA TERMANIS DIDUNUA
SWEETEST THING ON EARTH

Terdapat 240 spesis (More than 240 species) dan antaranya seperti berikut:
  • Stevia eupatoria
  • Stevia ovata
  • Stevia plummerae
  • Stevia rebaudiana
  • Stevia salicifolia
  • Stevia serrata


Famili: Asteraceaa (Sun Flower Famili /famili bunga matahari).

Nama Inggeris(English name): sweetleaf, sugarleaf, atau stevia.

Negara asal (country of origin): Paraguay

Sudahkah anda rasa manisan stevia , manisan yang tidak mempunyai kalori ini, kalori sangat dinakuti oleh semua orang moden di masa sekarang , lebih lebih lagi kaum wanita dan orang yang mempunyai masalah berat badan(English: Have any of you have tried stevia before, a remarkable noncaloric plant. Calorie is a concern now days especially among ladies and those with weight problem)

Pokok ini menjadi kontraversi dikalangan rakyat Negara yang memerentah dunia oleh kerana Negara itu telah menlabel stevia sebagai perasa makanan, perbuatan ini di cap oleh rakyatnya sebagai menyokong pengeluar gula. Negara negara kaya yang mempunyai pelaburan besar didalam indusri dan pemasaran gula yang sediada tidak akan menyokong manisan stevia, tentu anda tahu kenapa. Tambah tambah lagi pokok ini tidak berapa boleh hidup dinegara mereka. Negara yang tidak bergantung kepada pertanian dan hidup dengan perdagangan (seperti jiran kita) dan mereka ini adalah pedagang gula biasa yang besar,pun tidak akan menyokong manisan stevia. (English: Some countries do not support stevia because they have big investment in existing sugar industry. Non agriculture countries that survive totally on trade and commercial will also go against stevia as sugar is big business.)

Stevia mempunyai potensi besar Di Malaysia
Pokok ini mempunyai potensi besar di Malaysia dimasa akan datang .Oleh kerana pokok stevia baru diperkenalkan ke negara ini, boleh dikatakan pada keseluruhan permintaan manisan maseh lagi mengunakan gula tebu. Lambat laung kita juga akan mengikut langkah Jepun yang mana keperluan dan pasaran manisannya sebanyak
40% mengunakan stevia.

Di Jepun manisan stevia digunakan dengan secara meluas, malahan minuman Coca cola pun menguna manisan stevia. (English: In Japan sweetener stevia is used widely including Coca Cola drink )


(English: Stevia has big potential in Malaysia as most of the sweetener demand still using cane sugar. Sooner or later our country also will very likely
follow the foot step of Japan, where 40% of sweetener demands are using stevia)


Manisan tanpa kalori/sweetener without calorie
Pokok renek ini sudah terkenal diluar Negara sebagai pokok gula dan digunakan sebagai pengganti gula tetapi tanpa kalori. Rasa gula stevia tidak secepat gula tebu tetapi rasa manis nya tahan lebih lama dari gula biasa dan sekiranya terlebih akan terasa pahit sedikit. (English:Stevia shrub widely grown for its sweet leaves minus the calorie. Compare to normal sugar it has slower on-set taste but last longer. At high concentration it can taste a bit bitter).


Bahan kimia(chemical content):-
Pakar kimia Perancis telah menemui bahawa bahan kimia glycosides (stevioside dan rebaudioside) membuat daun stevia menjadi manis. Bahan ini tahan panas, pH yang stabil dan tidak rosak.(English: French chemists had found glycosides( named stevioside and rebaudioside) that give stevia its sweet taste. These compounds were heat and pH stable, and non-fermendable.)


Stevia terkenal dan mendapat perhatian kerana(stevia has gain attention due to):-
  • Ekstrak Stevia adalah 250-300 kali lebih kuat dari gula .(Stevia extracts having up to 250-300 times the sweetness of sugar).
  • Daun stevia adalah 30 hingga 45 kali lebih manis dari gula biasa (The leaves of the stevia plant have 30–45 times the sweetness of ordinary table sugar).
  • Bertambahnya permintaan kepada makanan dan minuman rendah karbohidrat/gula(rise in demand for low carbohydrate/sugar food and drink).
  • Stevia untuk mengubati obesity dan darah tinggi (stevia in treating obesity and high blood pressure).
  • Manisan stevia tidak menaikan kadar gula dalam darah (Stevia has a negligible effect on blood glucose, even enhancing glucose tolerance, therefore, it is attractive as a natural sweetener to diabetics).
  • Kajian perubatan telah mendapati stevia boleh digunakan untuk rawatan hypertension (More recent medical research has shown promise in treating hypertension).
  • Teh untuk rawatan jantung (Medicinal teas for treating heartburn and other ailments).
  • Rawatan osterporosis (Possible treatment of osteoporosis )


Negara negara yang sudah mula mengunakan stevia (Countries using stevia)
  • Malaysia
  • Colombia
  • Peru
  • Paraguay
  • Uruguay
  • Israel
  • Negeri China (China)
  • Jepun (Japan)
  • Thailand,
  • Taiwan
  • Brazil
  • Amerika Syarikat (United State -As food additives and dietry supplement)
  • Peranchis (France-As food additives and dietry supplement)
  • Canada (As dietry supplement)
  • Australia(As food additives )
  • New Zealand (As food additives)


Malaysia pun telah mengikut jejak negara lain dan ladang ladang stevia telah mula diusahakan . DiJohor Baru , minuman ringan mengunakan manisan stevia atas jenama Stevia sweet telah pun masuk pasaran(English: In Malaysia, we are not far behind as some farmers had started to cultivate it. In Johor Baru a soft drink using stevia is already in the market under the brand name of stevia sweet)

Daun Stevia bolih dimakan terus atau dimasukan kedalam minuman teh atau makanan (English: The leaves can be eaten fresh, or put in teas and foods.)

Saya menanam beberapa pokok dibelakang rumah saya dan daun stevia yang saya keringkan boleh dimasukan terus kedalam minuman.( English : I had planted few stevia plant behind my house and used to add dried stevia leaves to my drink.)

Ada juga segolongan orang yang mempertikaikan dan kurang yakin dengan kemanisan stevia berbanding gula tebu. Saya syorkan kepada mereka supaya keringkan batang tebu, hancurkan dan masukan suku cawan kemudian masukan air panas, cuba rasa, manis atau tidak? Selepas itu cuba buat yang sama menggunakan daun stevia.(English: There are people who are not very sure about sweetness of stevia. Please dry a sugar cane, ground them and fill a quarter of your cup, fill it full with hot water and then taste it. Try the same with stevia)

Banyak juga blog blog yang memburukkan stevia, jangan lupa kaum asli Amerika Selatan telah mengunakan stevia sejak beribu tahun dan Jepun telah menguna stevia selama 25 tahun. Pengusaha gula semuanya kaya raya, berapa sangat kos hendak bayar kepada penulis blog. yang mengherankan saya tidak pernah disebut pasal 'side effect' gula tebu seperti sakit jantung, darah tinggi ,kencing manis, gemuk dan sebagainya.(English:There are blogs which discredit stevia, we do not know who are behind them, obviously those who has interest in existing sugar industry. The ironny is, they never mention about side effect of normal sugar such as heart disease, high blood pressure, diabetes, obesity etc. South Americans have been using stevia for thousands of years and Japan is using stevia for for the last 25 years with no complain)


Notes/catitan;-

There are more articles
listed at the top right column ,listed on the following headings/terdapat banyak lagi artikel disenarai di ruangan kanan/atas dibawah tajuk berikut:-
  • Tips on landscape.
  • Tips on herbal plants,
  • Tips on agriculture
  • General tips .

Rujukan/reference:

Wikipedia, the free encyclopedia





34 comments:

  1. Berapa harga gula stevia ni untuk 1kg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. We can supply Stevia Extract with high quality and copetitive price.
      email:info@fpbiotech.com

      Delete
  2. Replies
    1. We can supply Stevia Extract with high quality and copetitive price.
      email:info@fpbiotech.com

      Delete
  3. berapa harga daun kering stevia untuk 1kg ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh dpat daun kering dry sye...0124780215

      Delete
  4. Saya tidak pasti berapa harga pasaran sekarang, untuk beli daun kering Encik boleh hubungi Ferdi khalid 0127982655

    ReplyDelete
  5. Salam, saya nak tahu berapa harga benih stevia? shupian30@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslam..jika berminat utk membeli benih stevia..bleh hubungi saari..013-5033664..taiping

      Delete
  6. Salam, semua, maaf , saya betul-betul nak kepastian,seperti yang ditanya oleh "pae99" .. berapa harga daun kering stevia untuk 1kg ?

    Saya dah survey secara online, ada macam macam harga untuk 1 kg daun kering stevia , mana satu yang standard & paling betul saya pun tak pasti ... konpius... ada yang jual sampai RM 200/kg , RM 150/kg , RM 100/Kg , RM 45.00/Kg & ader yang mengatakan harganya yang sebenar cuma RM 2/kg(tapi setakat ini untuk harga RM2 ni saya tak pernah jumpa pulak yang jual dengan harga ini) .... hmmm... tapi apapun saya masih musykil lagi nie.. harap otai-otai stevia dapat bantu yer....

    ReplyDelete
    Replies
    1. We can supply Stevia Extract with high quality and copetitive price.
      email:info@fpbiotech.com

      Delete
  7. to Ai one
    Stevia ni salah satu komoditi yang mana penggunaan nya belum sampai dimana harga boleh ditetapkan atau pun kerajaan menubuh kan satu badan untuk memajukannya dan menetapkan harganya. Buat masa sekarang peladang menetapkan harga sendiri.Sekiranya peladang gagal mendapat pasaran yang betul, disitulah terjadi situasi 'cut loss'dan sangup menjual dengan harga lebeh rendah dari kos. Satu lagi faktor ialah kualiti.kesimpulannya harga sekarang bergantung kepada marketing strateji anda sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We can supply Stevia Extract with high quality and copetitive price.
      email:info@fpbiotech.com

      Delete
  8. saya pengusaha stevia d kuantan.menanam,menjual anak benih malah gula stevia.ramai yang telah yang
    tahu tentang stevia sebagai alternetif ganti gula pasir.malah penggidap diadetis dan obesiti yang telah mencuba.pemintaan stevia amat positif, sekarang sy telah membuat soap stevia utk rawatan kulit,wajah muka yg bermasalah jerawat,jeragat hubungi OSMAN 017-3004030

    ReplyDelete
  9. mintak izin..sy nak amek link blog ni nak taruk kat blog sy, ye..tq..

    ReplyDelete
  10. hi.. sy student dan berminat utk mengkaji ttg stevia ini. mcm mane sy nk dpt kn maklumat yg lbh lanjut ttg stevia dan ingin mendapatkan anak benih stevia utk menanamnya. mamat08@rocketmail.com

    ReplyDelete
  11. saya berminat untuk membeli serbuk stevia sila hubungi 0135505585

    ReplyDelete
  12. salam,,saudara tahu x pasal pelaburan dlm rakan niaga stevia bwh dr.zubir yahya..email kat zul_jbj4946@yahoo.com..tq

    ReplyDelete
  13. saya dah rasa stevia ni..daun memang manis..tapi saya da beli sweetvia dekat giant dalam sachet..jangan expect rasa dia manis macam gula...rasa payau pahit sikit((memang x sedap)..buat cheesecake try ganti gula stevia..rasa pelik sangat..dan akhirnya humban dalam tong sampah...ada gula stevia lain yang lebih sedap??

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh dpatkn gula stevia dry syarikat kmi...product gula stevia yg terbaru(kristal)100% manis tiada pahit...0124780215 en hazmi

      Delete
  14. en hazmi boleh hubungi saya 0162104371.sy nak beli dalam setengah kg...ramlee

    ReplyDelete
  15. salam,,saudara tahu x pasal pelaburan dlm rakan niaga stevia bwh dr.zubir yahya..boleh hubungi saya adi 0122666174

    ReplyDelete
  16. macamana nak uashakan secara komesial.kalu boleh tolong beri kontak no.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan belum lagi menubuhkan satu lembaga untuk kemajuan stevia yang membolehkan kajian dibuat untuk tujuan mengkomesialkan stevia dan juga untuk menetapkan harga pasaran stevia.

      Delete
  17. salam...mana nak jual stevia kering? ada marketkah?brapa lama stevia kering boleh tahan? dah adakah persatan peladang stevia d malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masallah utama pengusaha stevia sekarang ini adalah pasaran dan tiada harga pasaran yang tetap untuk panduan, tuan boleh menghubungi wakil rakyat anda untuk mengesa kerajaan menubuhkan Lembaga Stevia.

      Delete
  18. Bagaimana proses untuk buat gula? ada link?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proses membuat gula stevia adalah mengunakan kaedah ekstrak dan yang terbaik adalah dengan cara penggunaan mesin ekstrak 'CO2 supercritical extractor'

      Delete
  19. Siapa berminat utk mengikuti program dan penanaman pokok stevia bersama Dr Zubir boleh hubungi saya.SIHAT SENANG DAN ILMU kita dapat. Zul - 0125276548.

    http://plantstevia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. Saya ada menjual secara online daun stevia yg telah di keringkan..1 box RM 30,/100gm, harga termasuk kos penghantaran by poslaju. Klau berminat sms saya 0127489445. Pn nora. tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. We can supply Stevia Extract with high quality and copetitive price. email:info@fpbiotech.com

      Delete
  21. Kandungan stevia memang baik dan banyak digunakan untuk pengobatan anak autis. Share informasi tentang stevia klik di TanamanStevia.Com

    ReplyDelete